Proiect de Măiestrie Didactică

În luna martie 2022 în școala noastră s-au desfășurat atelierele de «Măiestrie Didactică» dedicate cadrelor didactice de specialitate. Acest program de formare a cuprins 9 ateliere pe domenii precum pian, vioară, contrabas, chitară, educație muzicală, clarinet, flaut, canto popular, canto classic la care au participat 35 de profesori si a fost finanțat prin Programul Național de Transformare  EDU Networks  https://edunetworks.ro

                Atelierele au fost suținute de 9 experți de la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca care ne-au oferit o experientă  de neuitat, împreuna cu ei am beneficiat de worschop-uri la clasă prin aplicarea unor metode inedite pe diferite probleme tehnice, ne-au oferit materiale precum suportul de curs, metode eficiente de predare, sugestii repertoriale și repertorii pentru elevi. Au exemplificat eficient modul de lucru la clasă în mini-sesiuni de facilitare a interpretării cu elevii noștrii, iar noi am fost observatori după care am dezbătut tehnicile, metodele, strategiile abordate pentru a crea un nou stil de abordare a predării relevante pentru elevi și adaptat vârstei, capacității lor de asimilare a informației și a  motricității fizice în dezvoltare pe fiecare specialitate muzicală.

                Suntem recunoscători doamnei consultant Ramona Cîmpean, facilitatorul nostru din organizația EDUNetworks, care ne-a ajutat să obținem finanțarea acestui proiect și să beneficiem gratuit de cursuri de măiestrie didactică la toate specialitățile muzicale.

                Câteva impresii ale colegilor care au participat la aceste ateliere de „măiestrie didactică”:

                „A fost o experiența plăcută atâta pentru mine cât și pentru elevi, o experiența din care am invatat și acumulat cunoștințe noi, m-a ajutat și m-a făcut sa înțeleg unele lucruri in predarea la clasa. Elevii au fost super incantați. Și vor sa mai vina domnul profesor 😊” prof. de contrabas Berchi Mihai

„Domnișoara prof. Raluca-Adina Ilovan este un profesionist desăvârșit în adevăratul sens al cuvântului și-am avut ocazia și deosebita plăcere să lucrez cu acest om minunat, atât din postura de student la Academia Națională de Muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca în cadrul clasei de flaut, cât și să colaborez din postura de profesor și să împărtășim idei și concepte, în cadrul acestui curs de măiestri organizat în cadrul liceului nostru.

                În cadrul cursului Raluca Ilovan a dat dovadă de profesionalism, de răbdare, de bunătate și reprezentat o sursă de inspirație și motivație, atât pentru mine cât și pentru viitorii flautiști.

                M-a impresionat răbdare de care a dat dovadă, modul în care s-a raportat la elevii mei (i-a tratat de pe poziția de egalitate, a încercat să adopte  metodele deja existente la nevoile fiecărui elev, a venit cu sufletul și mintea deschisă, a creat o conexiune cu fiecare copil și a împărtășit cu mare drag numeroasele și valoroasele informații și cunoștințe muzicale acumulate de-a lungul timpului, atât din postura profesor cât și din cea a omului de orchestră. Pe lângă toate acestea i-a motivat pe elevi, le-a stârnit interesul și dorința de cunoaștere mai amănunțită a aspectelor legate de tehnică și interpretarea flautului, legând o prietenie cu aceștia).

                Pentru personal, Raluca Ilovan reprezintă și va reprezenta mereu unul dintre cei mai dragi mentori, căruia i se datorează o mare parte dintre realizările mele profesionale și modul în care abordez activitatea didactică și doresc să menționez că mi-a făcut o deosebită plăcere (și mie și elevilor) s-o reîntâlnesc în cadrul acestui curs de măiestrie, de această din altă perspectivă. Ne dorim să avem ocazia să mai colaborăm cu ea în acest mod, să se organizeze cât mai multe masterclass-uri și cursuri de acest gen și pe viitor în cadrul Liceului de Muzică Tudor Jarda Bistrița.”

                Cu deosebită admirație, Prof de flaut Maria -Cristina Marin

                „Masterclass-ul susținut de dl Mihai Diaconescu a fost o lecție de pianistică de mare clasă. Îmbinând dubla sa perspectivă – de solist și de pedagog – a oferit copiilor atât motivație de a studia prin impresionanta sa tehnică precum și sfaturi valoroase și cu aplicabilitate practică imediată. A găsit calități la fiecare copil  și s-a adaptat pe cerințele noastre pedagocice. A fost o sursă de inspirație. Având în vedere că noi, profesorii din învațamântul preuniversitar, pregătim viitorii studenți și implicit viitorii pianiști care ajung mai târziu la Academie, avem mare nevoie de viziune academică pe termen lung pentru a-i pregăti corect.

                Mihai Diaconescu, cu pregătirea sa de nivel european, a confirmat direcția mea de predare  și a întărit punctele tari, descoperind și punctele slabe ale școlii de pian bistrițene.

A venit cu sugestii repertoriale interesante, cu metode moderne de predare și sfaturi pianistice importante pentru dezvoltarea noastră. Sper într-o colaborare fructuoasă cu cadrele didactice din mediul universitar și pe viitor.” Prof de pian Deac Helga-Melinda

                „M am bucurat enorm de oportunitatea de a participa la acest atelier. Am fost studentul domnului profesor Constantin Andrei iar din aceasta perspectiva l am vazut mereu prin ochii discipolului care si urmareste maestrul. Acest atelier mi a dat ocazia sa  analizez mai bine ce inseamna sa fi  un  bun pedagog. Cred ca cele mai importante aspecte cu care voi ramane dupa acest atelier sunt importanta atentiei la detalii ,( avem tendinta, fiind atat de aproape de elevii nostri si cateodata prea empatici cu ei sa facem rabat de la calitate), importanta introducerii unui program minim de auditii, importanta infiintarii unei orchestre de chitara in scoala noastra, accentul pus pe muzica permanent  ( inclusiv in programul de tehnica, tehnica instrumentala sta la baza  muzicii nu este scop in sine ci mijloc,) noi idei de repertoriu atat solo cat si pentru muzica de camera sau orchestra.” prof de chitară Pop Valentin

                „Consider ca vizita doamnei lect univ. Dr. Diana Tugui a fost benefică atât noua profesorilor, cât și elevilor. Am reușit să îmi improspatez unele informații pe care le știam și am descoperit noi tehnici de abordare a vocii. Prezenta ei a fost una naturala, simpla, prietenoasa in ciuda statutului universitar. A avut răbdare să explice tuturor tehnici noi de abordare și să îi facă să deslușească noi senzații tehnice. Mi-ar plăcea ca și pe.viitor să avem parte de asemenea evenimente.” Prof de artă vocală Vasile Bianca

                „Atelierul a fost ingenios si  interesant. Activitatile i-au atras pe elevi si i-au ajutat sa colaboreze si sa interactioneze frumos. M-a ajutat să conștientizez importanța jocului in educarea copiilor, să intercalez mai des elemente de interdisciplinaritate, să descopăr libertatea de exprimare a copiilor în orele de muzică, in contact cu sunetele.” Prof de educație muzicală Redl Roxana

                „Atelierul a fost interesant, atractiv, ingenios, ancorat în particularitatile de varstă si individuale ale elevilor. M-a ajutat sa aplic metode noi, sa invat utilizarea unor aplicatii muzicale care sa dezvolte elevilor auzul muzical si simtul ritmic.” Prof de educație muzicală Horvat Nicoleta

                „În urma participării la cursul de măiestrie, susținut de către prof. Flavius Trif și prof. Raluca Ilovan, atât cadrele didactice cât și elevii au beneficiat de mijloace și metode de învătare eficiente în dezvoltarea procesului de învătare.

   Au fost prezentate diverse exerciții de transpozitie, pentru clarinetul în do și la, care le-a captat interesul elevilor, înțelegând importanta transpozitie în orchestra simfonică.

    De asemenea citirea la prima vedere, a studiilor de orchestră, a fost un moment binevenit, elevii înțelegând importanta acestor exerciții.

   Citirea materialelor de muzica de camera, cvartete, a a adus implicarea tuturor cursanților, alături de profesorii invitații. 

   Elevii au fost impresionați de acest curs și își doresc în viitor participarea la mai multe cursuri de măiestrie, în vederea dezvoltării lor ca tineri instrumentiști.” Prof de clarinet Mircea Borzoș 

                „Atelierul de canto popular a fost binevenit, a avut si o componenta de noutate prin vocalizele aplicate pe piesele abordate, precum si problemele vocale ale elevilor, iar accentul pus pe tehnica vocala le-a reintarit elevilor importanta acestui aspect in redarea corecta a cantului popular.” Prof de artă vocală Barbu Alida

                „A fost un atelier de măiestrie constructiv, datorat cadrului didactic care l-a susținut, având o pregătire și experiență în domeniu. M-a ajutat să asist la acest curs, deoarece mentorul a lucrat cu elevii în prezența noastră și mi-am dat de cat de importantă este folosirea întregii trăsaturi de arcuș.” Prof de vioară Manuela Filichi

Atelierul de chitară

Atelierul de clarinet

Atelierul de vioară

Atelierul de contrabas

Atelierul de pian

Atelierul de flaut

Atelierul de canto popular

Atelierul de canto classic

Atelierul de educație muzicală

Leave a Comment

Your email address will not be published.